Новини  

Изкуството на Байрям Байрямали

0 Коментари
811

Травмите могат да говорят на езика на всички изкуства. Байрям Байрямали знае това много добре, след като е комбинирал скулптура, текст и фотография, за да покаже какво представлява така наречения „Възродителен процес“. Творбата беше изложена в село Орешари, община Крумовград, за да напомни, че изкуството помага да видим дори в най-тъмните кътчета. Дори и когато там умишлено дълго време е хвърлена сянка и когато само думите не могат да се справят.

„Още от детството си имам неотговорени въпроси, които безпокояха съзнанието и самоличността ми, както и моето самоопределяне като индивид. Не знаех защо родителите ми имат две имена – едно българско и едно турско. Защо са се изселили в Турция през 1989 г. и са се върнали в България. Защо животът по време на комунизма е бил толкова несправедлив. И защо аз не бях учил за тази неправда в часовете по история“.

С годините Байрям Байрямали вече си е отговорил на част от тези въпроси и заедно с фондация „Софийска платформа“ разказва наученото чрез изкуството. Прави го в село в община Крумовград - един от районите, които в периода 1984-1989 е сцена на насилие, извършено от комунистическия режим срещу българските турци - имената им са сменени, културата и езикът - забранени, а част от тях са изселени в Турция.

„Започнах да правя интервюта със семейството ми и с жертви, пострадали от комунистическия режим. Колкото повече слушах за така наречения „Възродителен процес“, толкова повече откривах недоизказани истини, премълчани факти и една непрестанна кооперация на определени историци в легитимирането, изпълнението и прикриването на асимилацията не само на български турци, но и на помаци, роми, арменци и македонци“, разказва Байрямали за Свободна Европа.

Инсталацията му започва с монтирана врата на главната улица в селото, на която е написано „Голямото завръщане“. Тази врата е едновременно началото на изложбата, но и прагът, отвъд който започва разказът на историята, засегнала толкова много хора по време на комунизма.

Байрям иска да създде символично пространство за разглеждане и дискутиране на тези комплексни въпроси. Прави го, връщайки се обратно към онези места, от които българските турци са били изселени. Така те се превръщат в места за рефлексия над социологическите, психологическите, географски те и политическите последствия „не само за малцинствата, но и за травмата, вкоренена в целия български народ“.

Ученици от региона са имали възможност да научат за асимилацията на малцинствата чрез изложбата, в която има всичко - архивни документи, книги, артефакти, инсталации и фотографии.

Байрям Байрямали е на 22 години. Роден е в Хасково, където е завършил местната математическа гимназия. Любовта към фотографията по-късно го отвежда към Великобритания. Наскоро е взел бакалавърската си диплома от Лондонския университет за изкуства.

 

Ивайло Безенков

  svobodnaevropa@rferl.org

0.0
Последна актуализация на:: -/-
Сродни статии: Златото поскъпна до 6 годишен рекорд ДПС-Кърджали от 6 месеца не дава отговор за стая за изучаване на Турски език Намаляването на ДДС-то било вредно в България!? Хотел във Варна краде ток за хиляди лева Кръчма в двора на Кърджалийско училище Симпозиум за 30 годишнината от прогонването на турците от България Гръцките власти предупреждават за опасна зараза от комари 18 милиона Турчета си взеха Свидетелствата 45 станаха професиите с право на ранно пенсиониране,… в Турция Триъгълникът на смъртта
Не знаех защо родителите ми имат две имена – едно българско и едно турско

Нямате коментари все още...

Остави отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.